Dyrektywa omnibus oznacza wiele nowych zasad, takich jak nowe zasady obniżania cen i obowiązek ujawniania sponsorowania ofert. Niesie ona za sobą przede wszystkim zmiany, które mają duże znaczenie dla osób prowadzących sklepy internetowe. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować się do unijnej dyrektywy Omnibus, więc warto dowiedzieć się o niej więcej. Na czym ona polega? Kiedy wchodzi i co wymaga Omnibus UE? Tego dowiesz się w niniejszym artykule.

Co to jest omnibus UE?

Dyrektywa Omnibus to potoczne, skrótowe określenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE. Ma ona unowocześnić unijne przepisy, które dotyczą ochrony konsumenta.

Dyrektywa to akt prawny Unii Europejskiej, który zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia zawartych w niej regulacji prawnych.

W jakim celu Omnibus został wprowadzony?

Przyczyną uchwalenia dyrektywy jest to, że istnieją braki w przepisach prawa konsumenckiego. Przedsiębiorcy stosują wiele technik sprzedaży, które mogą wprowadzać konsumenta w błąd, między innymi jest to sztuczne zawyżanie cen – tak naprawdę nie wiemy jaką cenę miał produkt przed promocją. Zdaniem ustawodawcy unijnego obowiązujące przepisy nie były dostosowane do rozwoju produktów oferowanych dla konsumentów. Omnibus dąży do tego, aby konsument miał większe rozeznanie w oferowanych produktach i obowiązujących promocjach.

Omnibus UE – kiedy wchodzi?

Polska ustawa, która wdraża Dyrektywę Omnibus miała obowiązywać od 28 maja 2022 r., jednak nie przeszła jeszcze pełnego procesu legislacyjnego. Nie ma jeszcze informacji na temat tego, kiedy dokładnie będzie obowiązywać.

Omnibus UE – co wymaga?

Przedsiębiorcy będą zobowiązani, aby w ramach nowej ustawy Omnibus stosować się do paru żelaznych zasad. Od jej wprowadzenia będzie trzeba pamiętać o:

precyzyjnej metodologii informowania – prezentując produkt, będzie trzeba wskazać dlaczego został on wybrany. Najczęściej sprzedawcy korzystają z fraz: najtańszy, najlepiej oceniany, najlepszy. Będzie trzeba także informować o reklamowej formie przekazywanej informacji – jeśli zostanie opłacone pozycjonowanie produktu, aby doprowadzić do zwiększenia jego zakupu,

szczerych opiniach, które są wystawiane wyłącznie przez prawdziwych klientów. Praktykowanie pisania opinii przez osoby za wynagrodzeniem nie będzie już dozwolone,

prezentacji ceny – jeżeli obniżymy cenę produktu, będziemy musieli obok zamieścić informacje o najniższej cenie towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Dzięki temu klienci będą mieli większe rozeznanie w tym, o ile faktycznie cena została obniżona,

zaniechaniu nieuczciwych praktyk – za które jest uznane np. nieudzielanie informacji o tym, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą,

oraz wiele innych nowych regulacjach.

Omnibus Prestashop Integracja

W przypadku trudności z dostosowaniem twojego sklepu internetowego do dyrektywy Omnibus, możesz skorzystać z Modułu Prestashop omniprice za jedyne 29$ . Pozwoli on dostosować sklep do dyrektywy, która wymaga wyświetlania na stronie najniższej ceny w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Moduł zbiera historię cen, oferuje dożywotnie nieograniczone aktualizacje oraz wsparcie specjalistów. Jeśli potrzebujesz pomocy napisz do mnie lub zadzwoń w zakładce kontakt a wdrożę za Ciebie ten moduł.

Jakie są kary za niestosowanie się do ustawy?

Jeżeli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej dostanie informacje i odkryje że doszło do naruszenia przepisów, może nałożyć karę na przedsiębiorcę nawet do 20 000 zł. Gdy złamanie zasad ustawy zdarzy się kilka razy w roku, kara może wynosić do 40 000 zł.