Lean canvas dla sklepu internetowego – Pole MVP
Pole numer 4, czyli mvp połączone jest z pierwszym wypełnianym polem, czyli “Problem/Wyzwanie”. W tym bloku po prostu wypisujemy jakie znaleźliśmy rozwiązania na problemy i potrzeby zdefiniowane na początku. Czyli w naszym przypadku będą to problemy i potrzeby klientów sklepów internetowych lub osób które dopiero staną się klientami takich sklepów, dotychczas nabywając swoje produkty lub usługi w offlinie.
Jedną z metod na wypełnienie tego pola może być stworzenie rozwiązania w formie projektu MVP, z angielskiego “Minimum viable product”. Po polsku można to przetłumaczyć jako “Produkt o minimalnej, ale koniecznej funkcjonalności”. Taki projekt to wizualizacja rozwiązania lub grupy rozwiązań zebrane w jednym miejscu. Z definicji ma być on zrobiony z użyciem jak najmniejszych, a najlepiej żadnych kosztów oraz wdrożony w jak najkrótszym czasie. MVP może przyjąć różne formy, a jego wykonanie może być mniej lub bardziej pracochłonne. Istnieje wiele darmowych rozwiązać online pozwalających na stworzenie MVP, jednak najczęściej są one skrojone pod projektowanie aplikacji mobilnych, wiec nie pasują do tej serii.
Nad formą wykonania nie ma też co zbyt długo się zastanawiać bo w tym czasie mógłby właśnie powstać wstępny projekt. Najprościej będzie wykonać go na kartce papieru, wyszczególniając unikalne (nowe) elementy rozwiązań do których wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. Tworząc MVP dla rozwiązania e-commerce nie skupiaj się na takich elementach jak “koszyk zakupowy” i jego obsługa czy możliwość rejestracji i logowania. To są typowe elementy, które i tak znajdą się w Twoim sklepie internetowym. Zamiast tego skup się na elementach które wypisałeś w poprzednim polu „propozycja wartości.”
Kolejną korzyścią, gdy mamy gotowe już coś do pokazania jest właśnie pokazanie tego potencjalnym klientom i sprawdzenie “na żywo” czy to jest to czego naprawdę potrzebują i czy rozwiązuje to ich problemy/potrzeby. W czasie tych interakcji należy szczegółowo słychać jak potencjalni klienci odbierają to co chcesz im zaproponować. Takie spotkania są z reguły najbardziej wartościową i przydatną rzeczą, jaką przyszły właściciel sklepu internetowego może otrzymać więc bardzo zachęcam to takiego kroku. Więcej o MVP a także o filozofii “lean canvas” której to jest elementem można się dowiedzieć m.in. z książki o takim samym tytule autorstwa Erica Riesa.