Ten wpis otwiera serię opisującą każde pole w lean canvasie. Na pierwszy ogień idzie pole opisujące problem lub potrzebę, którą chcemy zaspokoić. To nie przypadek, że właśnie ta część wypełniana jest na początku, bo jak pokazują statystyki to ona jest najczęściej pomijana. Przyszły przedsiębiorca nie zastanawia się zbytnio czy potrzeba którą chce wypełnić rzeczywiście istnieje. Zamiast tego przechodzi od razu do fazy implementacji, czyli realizacji.

 

Na początku należy wypisać jeden lub dwa, a maksymalnie trzy problemy którymi się zajmujemy. Docelowo powinien on być jeden. Sam lean canvas powinien być często edytowany na skutek zmian koncepcyjnych wprowadzanych w miarę postępu prac.

Należy określić czy rozwiązujemy problem klientów indywidualnych czy biznesowych. W jaki sposób ten problem jest rozwiązywany dzisiaj? Czy istnieją jeszcze inne możliwe rozwiązania? Na te pytania należy odpowiedzieć jak najprecyzyjniej. Już na tym etapie przyszli właściciele sklepów nie mogą się powstrzymać od wypisania rozwiązań i różnic dotyczących ich wizji a stanu obecnego. Nie należy jednak tego robić tutaj, takie rzeczy wypisuje się dopiero w polu numer “4”. Blok “problem” jest ściśle powiązany z blokiem numer “2”, czyli “klienci”. Jest to oczywiste, ponieważ rozwiązujemy problemy, które mają właśnie nasi przyszli klienci. To pokazuje jaką tak naprawdę moc ma całe to narzędzie. Ponieważ już w tym miejscu powinniśmy sprawdzić, czy Ci potencjalni klienci w ogóle mają potrzebę, którą my chcemy im zaspokoić. Nawet jeżeli mają, to czy na pewno chcą, aby była zaspokajana w taki sposób.

 

Można to zrobić na wiele sposobów. Jeżeli naszymi klientami będą firmy, to można zadzwonić do kilku i sprawdzić, czy rzeczywiście mają taki problem. W przypadku klientów indywidualnych sprawa jest jeszcze łatwiejsza, bo można chociażby zapytać znajomych, którzy zawierają się w naszej grupie docelowej o zakładaną potrzebę.

 

Często już na tym etapie dochodzimy do ciekawych wniosków i zdarza się, że już tutaj zmieniamy niektóre założenia. W następnym wpisie przybliżenie pola “klienci”.

 

Widok lean canvas z podkreśleniem pola problem

Lean canvas pole numer 1 „problem”