Wracając do opisywania lean canvasa (początek w tym wpisie) dzisiaj pole numer trzy, czyli “unikalna propozycja wartości”. Pierwsze co rzuca się w oczy to fakt, że jest to, podobnie jak dwa poprzednie, pole zajmujące sporo miejsca. Oznacza to, że jego wypełnienie jest bardzo ważne i powinniśmy poświęcić na nie co najmniej tyle czasu co na dwa wcześniejsze.

 

Treść znajdująca się w tym miejscu ma być odpowiedzią na pytanie: Jaką (dodatkową czy unikalną) korzyść otrzyma klient jeżeli zrobi zakupy właśnie w moim sklepie. Być może zajmujesz się sprzedażą czegoś w czym jest już spora konkurencja i wiele innych sklepów działa w podobny lub nawet identyczny sposób.

Jeżeli dobrze przemyślisz co możesz tu wpisać Twój sklep nie będzie mógł być już dłużej kwalifikowany jako jeden z wielu, ale raczej ten wyjątkowy, gdzie klient

oprócz towaru otrzymuje wartość. To co mogłoby być taką “wartością” zależy od branży i modelu sprzedaży. Co ciekawe taka wartość nie musi się odnosić bezpośrednio do kupującego. W Stanach Zjednoczonych istnieje firma, która zajmuje się sprzedażą ubrań, a ich pomysłem jest sadzenie dziesięciu drzew za każdą kupioną rzecz. Więc w tym aspekcie odwołuję się do wartości jaką jest ochrona środowiska.  

Inną propozycją wartości dla klientów może być ich staranna obsługa. Możesz przykładowo zakupić rzecz od konkurencji i dokładnie prześledzić cały proces obsługi klienta. Na jakim etapie można zaoferować coś więcej? Kiedy można dać klientowi coś dodatkowego, czego się nie spodziewa? Jeżeli dopiero startujesz ze sklepem taką rzeczą może być np. odręcznie napisane podziękowanie za zakup u Ciebie czy osobiste dostarczenie towaru połączone z chwilą rozmowy.

To mogą być małe rzeczy, ale na koniec dnia decydują o Twojej przewadze.

 

Dodatkową zaletą tego pola jest też określenie Twojej unikalnej propozycji wartości jednym zdaniem. Jeżeli uda Ci się zrobić to dobrze takie zdanie może okazać się sloganem reklamowym, którego możesz używać w materiałach promocyjnych.
Kolejnym polem do opisania jest numer 4, czyli rozwiązania do problemów wypisywanych na początku.

Widok lean canvas z podkreśleniem pola propozycja wartości

Lean canvas pole numer 3 „propozycja wartości”